Op 9 december 2023 organiseert ArtEZ Conservatorium Enschede in samenwerking met de vakvereniging VLS voor muziekdocenten een studiedag. Voor ArtEZ coördineer ik deze nascholing op het gebied van technologie-verrijkt muziekonderwijs.
De studiedag wordt afgetrapt door Per Berlin Englund, docent aan Rytmus Musik Gymnasium uit Malmö, Zweden. Daarna volgen twee rondes waarbij je als deelnemer kunt kiezen uit vier sessies:
Sessie A: De (digitale) geschiedenis van de popmuziek (door Jan-Wolter Smit)
In deze interactieve workshop leer je hoe digitale hulpmiddelen de geschiedenis van popmuziek in je lesmateriaal kunnen integreren.
Sessie B: Leerlingen activeren met behulp van technologie (door Reinout Vrijhoef)
In deze sessie ontdek je hoe je leerlingen actief kunt betrekken in de les door middel van technologie. Daarbij worden zowel de voor- als nadelen besproken.
Sessie C: Muzikale werkvormen met (muziek)technologie als inspiratie (door Benno Spieker)
De deelnemers aan deze sessie gaan met mij verkennen hoe technologie ook als inspiratie kan dienen voor creatieve muzikale werkvormen.
Sessie D: Speelplaats Muziektechnologie (ondersteund door studenten van de opleiding Docent Muziek van ArtEZ Conservatorium Enschede)
In deze sessie staan verschillende vormen van muziektechnologie ter beschikking van de deelnemers. Het draait allemaal om uitproberen, ontdekken, verkennen en experimenteren. Hulp is daarbij nooit ver weg.
De studiedag sluiten we af met een vraag- en antwoord sessie met aansluitende borrel om net als bij de lunch ook tijd te hebben om andere deelnemers te ontmoeten en te netwerken.
Zie voor meer informatie de website van de VLS voor muziekdocenten, waar je je ook meteen kunt aanmelden, en die van ArtEZ.
Van harte aanbevolen!
Geef een reactie